Ieri am urmărit câteva posturi de televiziune din străinătate, pentru a vedea cum relatează despre rezultatele alegerilor prezidențiale din România. Nu mică mi-a fost uimirea când am observat că declarația lui Klaus Iohannis de după anunțarea rezultatelor de la exit-poll nu a fost tradusă cu exactitate.

Klaus Iohannis a declarat: Sunt singurul candidat rămas în cursă dispus să garanteze independența justiției și statul de drept.“, iar Euronews a tradus: “I’m the only candidate remaining in the competition who is ready to guarantee justice, independence and the rule of law” (Sunt singurul candidat rămas în cursă dispus să garanteze justiție, independență și stat de drept.)

E evident că traducerea nu este una exactă, întrucât reiese că a declarat faptul că este dispus să garanteze justiție și independența statului, nu independența justiției, ceea ce cu totul altceva.

Tocmai de aceea, am considerat că e timpul să scriu despre unul dintre marile mituri ale politicii românești de după 2012: faptul că Președintele garantează independența justiției. FALS și NECONSTITUȚIONAL!

Nu trebuie decât să citești art. 133 alin. (1) din Constituție și vei observa că o altă instituție trebuie să garanteze independența justiției: Consiliul Superior al Magistraturii.

Art. 133 alin (1): “Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independenței justiției.”

Adică, rolul Consiliului Superior al Magistraturii, prin cei 19 membri ai săi, este acela de a lua măsuri pentru a-i proteja pe judecători de presiuni care ar afecta independența și imparțialitatea lor. Nu intru în detalii…

Nu Președintele României garantează independența justiției. Președintele României garantează doar independența națională, unitatea și integritatea teritorială a țării. Atât.

Art. 80 din Constituție:

“(1) Președintele României reprezintă statul român și este garantul independenței naționale, al unității și al integrității teritoriale a țării. 

(2) Președintele României veghează la respectarea  Constituției și la buna funcționare a autorităților publice. În acest scop, Președintele exercită funcția de mediere între puterile statului, precum și între stat și societate. “

Faptul că veghează la respectarea Constituției nu este echivalent cu faptul că este și garantul supremației Constituției, întrucât Curtea Constituțională este prevăzută în legea supremă ca fiind garantul supremației Constituției în art. 142 alin. (1).  Totodată, faptul că veghează la buna funcționare a autorităților publice nu înseamnă că Președintele României garantează independența justiției, întrucât Constituția prevede expres în art. 133 alin. (1), pe care l-am citat, faptul că garantul independenței justiției este Consiliul Superior al Magistraturii.

Nici nu putea să fie altfel. Președintele face parte din puterea executivă, ori prin garantarea independenței puterii judecătorești de către o altă putere s-ar încălca principiul separării puterilor în stat.

Puțină cultură juridică nu ar strica nimănui, mai ales din partea oamenilor politici care lansează asemenea enormități. Cu atât mai mult cu cât de multe ori ele provin din partea unor oameni care au lucrat în magistratură, au fost miniștri ai justiției și se laudă cu multe reforme benefice în domeniul justiției.